Isnin, 9 Februari 2009

KISAH BENAR

LAGENDA KERAJAAN NINGXIA
Lebih kurang 3000 tahun dahulu, ketika Raja Negara Ningxia pergi berburu
di Bukit He Lan, Baginda ternampak seorang wanita sedang memukul seorang lelaki tua berjanggut. Baginda berasa hairan dan bertanya kepada wanita itu apa yang terjadi?

Wanita itu menjawab: "Saya sedang memukul cucu saya!". Baginda amat terkejut dan bertanya kepada wanita itu berapa umurnya dan kenapa dia kelihatan begitu muda. Wanita itu menjawab:

"Saya berumur 260 tahun. Ketika musim bunga, saya makan daun Goji dan minum teh Goji. Ketika musim panas, saya makan buah Goji dan pada musim luruh saya mengambil akar Goji dan membuat pes. Inilah rahsia saya".

Baginda amat kagum dan menasihati seluruh rakyat Baginda agar mengamalkan Goji. Semenjak hari itu, mengamalkan Goji untuk hidup panjang usia telah menjadi sebagai satu tradisi penduduk di kawasan itu.

LEGEND OF NINGXIA KINGDOM
About 3000 years ago, it was told that the King of Ningxia at that time happened to go hunting at He Lan mountain and saw a woman hitting an old man with beard. The king was puzzled and asked the woman what happend?

The woman answered: "I was hitting my grandson! The King was shocked and asked the woman how old she was and why she looked so young:

"I am 260 years old. During spring, I eat Goji leaves and drink Goji tea. During summer, I eat Goji Fruit and during Autumn I take root and make it into paste and this is the secret".

The King was absolutely amazed, and adviced his citizen to consume Goji. Since then, taking Goji for living a long life became the tradition of the people in that region.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan